Turfan Uygurlarına Ait Bir Vasiyetname

17 Nisan 2010 Cumartesi

1. Sıçan yılı, sekizinci ayın onsekizinde

2. Ben Tüşimi, ağır hastalığa tutulduğum için

3. iyi veya kötü olacağımı düşünerek, karım

4. Sılang’a bitig (vasiyetname) bıraktım. Benden
5. sonra başka bir kimse ile evlenmeden, evimi

6. idare edip oğlum Altmış Kaya’yı

7. koruyup terbiye etsin. Oğullarım koşan, Esen

8. Kaya onlar, üvey annemiz bize

9. aittir, alacağız diye müdahalede

10. bulunmasınlar. Eğer alacağız diye

11. dava ( itiraz ) ederlerse, büyük kağana

12. 1 altun yastık, prenslere

13. birer gümüş yastuk

14. iç hazineye bir yastuk

15. iç hazineye bir at verip

16. ağır cezaya çarptırılsın ve sözleri

17. geçmesin. Bu bitiği ( vasiyetnameyi) Sutza

18. Ked Kaya Tutung , Tükele ve Kimsto

19. başta olmak üzere , cemaat ile Tavgaç, Yenga ve İkiçi

20. başta olmak üzere halk ve yakınlarımızdan Esene

21. onlar huzurunda verdim. Şahid Inga,

22. şahit Kay Toyın, bu damga benimdir.

23. Ben Kaysın sorup yazdım.

24. Bu damga ben Tavgaç Ynga’nındır.

25. Bu damga ben Esene’nindir.



Vasiyetnamenin Orjinali



1. Küskü yıl sakizinç ay sakiz ygrmika

2. man tüşimi agır igka tgmiş-ka

3. adgü ayıg bolgay-man tip kişim

4. sılang-qa bitig qotdum mınta

5. kin ar-ka bag-ka tgmatin avim-

6. ni tutup olgum altmış qay-a-nı

7. asırap yorızun olgum qoşang ‘asan

8. qay-a olar ögay anamız biz-ka

9. tgir alır-biz tip almazun qatıl-

10. –mazun-lar apam birök alır biz

11. tip çamlasar-lar ulug süü-ka

12. bir altun yastuq oglan tigid-

13. –larka birar kümüş yastuq

14. içgarü agılıq-qa bir yastuq

15. içgarü agılıq-qa bir at birip

16. agır qıyn-qa tgip sözlari

17. yorımazun bu bitig-ni şutza

18. kad qya tutung tükal-a kimsto

19. başlap quvrap tavgaç ynga ikiçi

20. başlap bodun qataş-larımız ‘asan-a

21. olar üskinta birtim tnuq inga

22. tnug qan toyın bu tmga mning ol

23. man qaysin ayıtıp bitidim

24. bu tmga man tavgaç ynga-nıng ol

25. bu tmga man ‘asan-a-ning ol.

0 yorum :

Yorum Gönder

 
Copyright © -2012 Tarih ve Dünya All Rights Reserved | Template Design by Favorite Blogger Templates | Blogger Tips and Tricks